Wat is een reis- of vakantiefiets, wat is een vakantiefiets-light?

Een echte vakantiefiets is een zeer sterke toerfiets, waarmee u lange reizen kunt maken.
Denk aan o.a. Koga Randonneurs, Travellers, Traveller Signature, Worldtravellers
Ook Jan Janssen, Santos en Idworx maken diverse goede modellen

Eisen:
Hij moet licht fietsen, ook met veel bagage.
Er moeten ook voldoende versnellingen op zitten, met een berg-versnelling, zodat u ook in heuvelachtig bergachtig gebied goed fietsen kunt.
Ook moet de fietshouding goed af te stellen zijn, zodat u een fietshouding heeft, waarbij u uren door kunt fietsen. Niet te ver voorover, ook niet te rechtop.
De fiets moet een sterk en stijf frame hebben, zodat hij met bagage in scherpe bochten, heel blijft en niet eng gaat zwabberen of erger nog, breekt.
Ook de velgen, spaken en banden moeten sterk zijn en geschikt zijn voor het gebied dat u wilt doorkruisen.
De remmen moeten voldoende capaciteit hebben om u, met bagage, bij een steile afdaling, tijdig stil te doen staan.
Sommige hebben een voorvork-vering, al dan niet uit schakelbaar, voor meer rijcomfort.
Kortom, het is allemaal niet zo simpel als veel mensen denken.
Ik ben al jaren gespecialiseerd in met name de vakantie-fietsen en het heeft nog steeds mijn passie, kom dus met een open mind en heb vertrouwen in mijn advies. Ik verkoop nl. liever niets… dan een verkeerde fiets, waar u niet blij mee gaat zijn.

Vakantiefietsen LIGHT of toerfietsen met de mogelijkheid om er een voorbagagedrager op te monteren. Er kan dan niet heel veel op de voor-bagagedrager.
Het zijn NIET zulke sterke werkpaarden als de Randonneurs en Travellers.
Ze zijn wel uitermate geschikt als fietsen voor woon-werkverkeer, dagtoertjes, of voor vakantietrips van hotel naar hotel, of via Campings (met niet al teveel bagage mee)
Ik adviseer max 20 kg. achterop en niet meer dan +-5 kg. voorop.
Heeft u echt veel meer bagage, kies dan liever een steviger model.
Deze categorie fietsen soms geleverd met een Buffelstuur of een Vlinderstuur, maar ook wel met een Recht stuur met bar-ends.
Liever geen stadsfietsstuur, want het is de bedoeling is dat u tijdens het fietsen het stuur op een andere manier kunt vastpakken, zodat u de spanning in nek, rug, schouders en handen kunt veranderen en zodoende minder last heeft van vermoeidheid en pijn.

*MAAR WELKE FIETS ZOU NU VOOR U DE MEEST GESCHIKTE ZIJN*
Het antwoord op deze vraag is niet zo eenvoudig, dat ik dat vooruit kan zeggen.
Als u zich in de afspraakvoorwaarden kunt vinden en er aan voldoet… is naar mijn mening is de enige goede methode…
Dat we hier ter plaatse uw plannen en wensen bespreken. Ik zal u dan ook de diverse voor- en nadelen van de keuzemogelijkheden vertellen.